Powered By Blogger

Followers

Thursday, April 14, 2011

CINTA dan WAKTU

Hey korunk sume.. Sorry la doe aku tak sambung lagi Bahagian 2: Kelu Kedu Kesal lagi. aku blom abih lagi mengarangnya.. Sementara uww, aku kasi korunk baca dulu satu cerita yang agak unik ni.. Hopefully korunk sume bacalah la smpai abis abis n tinggalkan lah komen kalau perlu.. oke? :D

Oke, ceritnya bermula mcm nih....
         Alkisah, di suatu pulau kecil tinggallah berbagai benda abstrak. Ada CINTA, Kesedihan, Kegembiraan, Kekayaan, dan Kecantikan.. Mereka hidup berdampingan dengan baik.. Namun suatu ketika, datang badai menghempas pulau kecik itu dan air laut tiba-tiba naik dan menenggelamkan pulau itu.. Semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri.. CINTA sangat kebingungan sebab dia tidak dapat berenang dan tidak mempunyai perahu.. Dia berdiri di tepi pantai mencuba mencari pertolongan..


Sementara itu air semakin naik membasahi kakinya..


Tak lama kemudian CINTA melihat Kekayaan sedang mengayuh perahunya...
"Kekayaan..!!! Kekayaan..!! Tolong aku!!! teriak CINTA...
"Aduh!! Maaf, CINTA..!!!" kata Kekayaan
"Aku tak dapat membawamu..!!! Nanti perahu ini tenggelam.."
"Lagi pula tak ada tempat lagi bagimu perahuku ini.."ujar Kekayaan lalu cepat-cepat mendayung pergi..


CINTA sedih sekali lagi... Namun kemudian dilihatnya Kegembiraan bersama dengan perahunya...

"Kegembiraan..!!! Tolong aku!!!" teriak CINTA..


Namun Kegembiraan terlalu gembira kerana ia menemukan perahu sehingga ia tidak dapat mendengar teriakan CINTA... Air semakin tinggi membasahi CINTA sampai ke pinggang dan CINTA semakin panik.. Tak lama kemudian, CINTA terlihat Kecantikan..


"Kecantikan..!!! Bawalah aku bersamamu..!!" teriak CINTA....
"Wah CINTA!!! Kamu basah dan kotor.. Aku tak ingin membawamu pergi.. Nanti kau mengotori perahuku yang indah ini.." sahut Kecantikan..



CINTA sedih sekali lagi mendengarnya dan mula menangis teresak-esak...
Saat itulah CINTA terlihat Kesedihan..

"Oh, Kesedihan.. Bawalah aku bersamamu..!!" kata CINTA..
"Maaf Cinta.. Aku sedang sedih dan aku ingin bersendirian saja" kata Kesedihan sambil terus mendayung perahunya..


CINTA putus asa.. Ia merasakan air semakin naik dan akan menenggelamkannya...
Pada saat yang genting itulah tiba-tiba datang satu suara menjerit...

"CINTA...!!!! Mari cepat naik ke perahuku..!!!"

CINTA pun menolah ke arah suara itu dan cepat-cepat naik ke perahu tersebut, tepat sebelum air menenggelamkannya.. Di pulau terdekat, CINTA turun dan terus berlalu pergi lagi.. Pada saat itulah barulah CINTA sedar bahawa ia tidak sama sekali mengetahui siapa yang menolongnya CINTA segera bertanya pada penduduk pulau itu...

"Siapakah tadi membantuku itu?" tanya CINTA..

"Yang tadi adalah WAKTU.." jawab penduduk...

"Tapi mengapa WAKTU menyelamatkan aku?.. Aku tidak pernah mengenalinya.. Bahkan teman-  temanku yang aku kenali selama ini pun enggan membantuku??.. soal CINTA kebingunggan....

"Sebab.... HANYA WAKTULAH YANG MENGETAHUI SEBERAPA TINGGINYA NILAI SESEBUAH CINTA.."jawab penduduk kampung...

CINTA duduk terdiam sambil mengalirkan airmata kekesalannya kerana telah melepaskan sesuatu yang berharga dalam dunia ini....

Kesimpulannya disini.. aku kasi korunk pikir sikit oke??...
Jangan tinggalkan orang yang kita sayang untuk orang yang kita suka kerana orang yang kita suka akan tinggalkan kita untuk orang yang dia sayang...Dan jangan tinggalkan orang yang kita suka untuk orang yang kita syg sebab org yang kita syg pasti akan meninggalkan kita untuk orang dia suka.... sebaliknya hargailah org yang kita syg demi org yang kita suka....renungkan-renungkanlah....

No comments:

Post a Comment